elections

'Help us', Tanzania's opposition urges African Court

Elections in Tanzania at the end of October passed with little comment from outside that country. And since the declaration of John Magufuli as president, Tanzanian politics have been relegated to a non-issue in most other parts of the world. But not for long: disputed aspects of the polls are about to be ventilated in court even though legal challenges to aspects of the election are not allowed in Tanzania’s own courts. Activists have taken their dispute over the way the elections were conducted to the African Court on Human and Peoples’ Rights.

Unsuccessful in the recent elections and unable to express its concerns over fairness and allegations of electoral malpractice in the domestic courts, Tanzania’s opposition Alliance for Change and Transparency Wazalendo have asked the African Court on Human and Peoples’ Rights for help.

Even refugees have a right to be heard on voting issues – high court

Key organisations working with Kenya’s vast refugee community want them to elect leaders based on where they live now, rather than where they came from. They say this will reduce ethnic tension and will fall in line with the general approach to elections in Kenya. To implement these changes, the country’s refugee affairs secretariat and the United Nations refugee agency have been working on new guidelines for how refugee community leaders will be chosen. But it turns out that these guidelines were not discussed beforehand with the affected communities.

Libel case fails: court finds election was at stake and media had ‘duty to publish’

Issues around elections continue to be heard by the courts. This time the case concerned a scandal that was brewing in 2002, about the malfunctioning IT system that was supposed to compile a national voters’ register for Uganda’s then pending election. Members of the consortium that seemed unable to sort out the register brought a defamation action against the publication that broke the story. But the court found the report was truthful and accurate and that the public needed to know the information as the success of the election was at stake.

Read judgment

A prominent businessman from Kampala and a company he founded have failed in their attempt to sue The East African newspaper over a 2002 article related to preparations for the then-pending Ugandan elections.

Pages

Subscribe to RSS - elections